W czym tkwi siła marki?

Marka, jeśli jest dobra, z czymś się kojarzy konsumentowi. I to nie tylko temu, który już skorzystał z oferty sygnowanej np. jej logo. Jednak siła marki to coś więcej, niż tylko świadomość, że ona istnieje. Warto więc wiedzieć, jakie są to cechy, które sprawiają, że można postrzegać daną markę za silną, m.in. na tle konkurencji. Jakie podejmować działania, by marka była silna?

Cierpliwość, spójność, konsekwencja

Tak naprawdę działania marketingowe można przeprowadzać cały czas. Nie oznacza to jednak, że chwilowe powodzenie na rynku zbuduje silną markę. Jest to oczywiście jakiś zaczątek, ale droga do postrzegania marki, jako silnej, bywa długa. Droga ta może być więc niekiedy wyboista i nieprzewidywalna.

Przedsiębiorca, który chciałby mieć mocną markę, powinien więc uzbroić się w cierpliwość. Najlepiej także skoncentrować się na bieżących działaniach, które mają znaczenie dla konsumentów. Zatem dobra obsługa klienta, stosunkowo szybka realizacja zamówień i uprzejmość wobec każdego, kto tylko chciałby dowiedzieć się czegoś (więcej) na temat oferty. Pozostając konsekwentnym w takich działaniach, dbając zarazem o spójny przekaz haseł popartych praktyką, można z czasem osiągnąć status silnej marki.

Makra, za którą konsument dałby się pokroić

Tak właśnie można określić silną markę. Jeśli już ma się w głowie taki obraz, można do tego dobudować odpowiednie działania i rozwiązania. Takie, które sprawiają, że klienci i konsumenci w ogóle mogą pokochać produkty określonej firmy. Przedsiębiorstwa powstają obecnie niemalże jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Jednak niewiele z nich doczekało się takich odbiorców, którzy daliby się za nie pokroić.

Osiągnięcie więc takiego statusu nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Sam plan to jeszcze nie wszystko, ponieważ równie ważna jest autentyczność. Liczy się również swego rodzaju inteligencja emocjonalna i empatia. Zdecydowanie większym powodzeniem i zaufaniem cieszą się te marki, które „robią coś więcej”. Co to znaczy? Na przykład zaangażowanie w pomoc mieszkańcom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji m.in. w wyniku powodzi, czy innej katastrofy naturalnej. Jeśli biznesmenowi naprawdę zależy, to da się to wyczuć. Jeżeli chodzi tylko o nabijanie sobie portfela, to również prędzej, czy później to się zauważy.

Marka, której nie trzeba przedstawiać

Wyobraźmy sobie rozmowę dwóch osób, w trakcie której pada nazwa jakieś marki. Osoba, która usłyszała o niej, nie zapyta, co to za firma, ponieważ będzie ją kojarzyć z wieloma sytuacjami. Może to być na przykład McDonald’s albo Samsung. Każda z takich marek budzi konkretne skojarzenia, a zarazem jest ich bardzo wiele. Siła takich firm tkwi więc w tym, że są nie tylko rozpoznawalne pod względem wizualnym, ale również mają swoją „osobowość”. Znów niewiele jest przedsiębiorstw, które mogą się poszczycić takimi osiągnięciami. Są to korporacje, które dbają o swój wizerunek praktycznie na każdym szczeblu, począwszy od swojej kadry pracowników, a skończywszy na klientach.

Marka, która aktywuje do działania, dając dobry przykład

Zdecydowanie więcej uwagi poświęca się tym firmom, które poprzez podejmowane wysiłki, działają motywująco na innych. Jakie są to działania? Wspomniane już zaangażowanie w cele charytatywne, a także związane z dbałością o ochronę środowiska naturalnego. Mogą one również dotyczyć aktywizacji osób, które np. poprzez swoją niepełnosprawność mają problem ze znalezieniem zatrudnienia. Firma może działać w takich obszarach m.in. w mieście, w jakim znajduje się jej główna siedziba i wtedy buduje swoją pozycję lokalnie.

Czy silna marka jest lepsza od tej „niesilnej”?

Silna firma to pewna firma, czyli taka, która wzbudza zaufanie. To firma, której produkty się kupuje w pierwszej kolejności. To firma, w której poszukuje się dla siebie stanowiska pracy. To wreszcie firma, która wiąże się z określonymi wartościami. Dlatego też wystarczy nieraz bardzo prosty przekaz, zamiast budowanie całej strategii marketingowej, by odnieść zamierzony efekt. Firma ta na ogół po prostu nie musi się już promować, ponieważ ludzie czekają wręcz na to, kiedy na rynku pojawi się nowy produkt sygnowany jej logo.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *