Co zrobić, żeby nie być w cieniu konkurencji? Jakie działania podjąć, żeby wreszcie być dostrzeżonym i co najważniejsze – docenionym przez konsumentów? Odpowiedź jest pozornie prosta, choć jak się za chwilę okaże – tylko pozornie. Mowa o STRATEGII MARKETINGOWEJ, czyli wszystkim tym co mieści się w sformułowaniu „kampanii szytej na miarę marki”’.
Aktualnie na rynku mamy przesyt agencji marketingowych. Tak naprawdę co druga określa siebie w ten sposób mimo, że nie zawsze ma nawet merytoryczne podstawy do świadczenia konkretnych usług. W jaki sposób wybrać tę odpowiednią – taką, która sprosta oczekiwaniom brandu, a przede wszystkim rosnącym potrzebom konsumenckim?
Zakres usług
Nie warto wierzyć w tej kwestii „na słowo”. Bardzo często przedstawiciele agencji, chcąc zrealizować kontrakt, gwarantują umiejętność przeprowadzenia kampanii w konkretnym kanale, nie mając w tym jednak żadnego doświadczenia. Traktują klienta strategicznie, myśląc jedynie o korzyściach ze złapania z nim kontaktu. Dopytywanie o szczegóły wykorzystywanych narzędzi komunikacji, może być więc w tym wypadku kluczowe w ustaleniu rzeczywistego profilu działalności agencji.
Portfolio
Najwięcej o historii agencji powiedzą jej realizacje. Prowadzone kampanie zwłaszcza te długofalowe, są wizytówką każdej TOPowej agencji marketingowej. Bogate portfolio potwierdza profesjonalizm obsługi klienta, obustronne zaufanie, a przede wszystkim doświadczenie w poszczególnych kanałach komunikacji. Warto dopytywać o aktywności prowadzone w przypadku danego klienta z branży, warto sprawdzać czy rzeczywiście były one prowadzone stricte przez tę agencję czy zlecane podwykonawcom, a w razie wątpliwości – warto wreszcie zweryfikować zakres i jakość obsługi przez daną agencję u jednego z jej kluczowych klientów.
Narzędzia budowania komunikacji
Nowoczesny marketing opiera się w dużej mierze na aktywnościach prowadzonych online. Świat, w którym obraca się konsument to z miesiąca na miesiąc nowe wyzwania dla obszaru kanałów dotarcia do niego. Skuteczna agencja marketingowa opiera swoje działania na najnowszych technologiach, ale co najważniejsze, korzysta z nich z rozwagą. Promocja salonu piękności raczej nie spotka się z odzewem w realizacji kampanii banerowej online na portalach o tematyce motoryzacyjnej. Narzędzia komunikacji muszą być dobierane w oparciu o profil, cele, a przede wszystkim target konsumencki.
Wybór agencji marketingowej nie powinien opierać się wyłącznie na intuicji marketera, a tym bardziej wyszukiwarce Google. To jak widać dużo bardziej skomplikowany proces, który wymaga weryfikacji, jeśli współpraca ma przynieść marce realne korzyści.
Wybierając agencję marketingową warto poznać jej historię i sukcesy, które miała. Pomocne będą tutaj referencje od zadowolonych klientów – wiemy, że referencje nie są chętnie wystawiane, więc jeśli już je ktoś posiada to znaczy, że zrobił kawał dobrej roboty.
Poza referencjami zobaczyłabym jak długo agencja jest na rynku, ilu zatrudnia pracowników i jak skomplikowane projekty prowadziła.
Wiadomo, że inaczej podchodzi się do firmy, która po prostu administrowała fan page, a inaczej do firmy, która prowadziła działania antykryzysowe, o których głośno było w mediach.