Pod tym tajemniczym hasłem kryje się nic innego niż budowanie marki osobistej. Ma to ogromne znaczenie, jeżeli chcemy się kojarzyć odbiorcom odpowiednio. Chcesz znaleźć lepszą pracę, albo zaistnieć pisząc bloga, a może prowadzisz warsztat i planujesz prowadzić kanał na YouTube? Musisz wypracować sobie swoją rozpoznawalność, budzić odpowiednie skojarzenia, żeby zdobyć grono odbiorców i staje je powiększać.
Ty jako marka.
Jest mnóstwo zabiegów w Internecie, które możesz zastosować i ja tutaj podam również kilka sposobów na wypromowanie marki osobistej. Jednak na początku powinieneś zdać sobie sprawę z tego, że to Ty jesteś tutaj marką, produktem. Zastanów się, z czym chcesz się kojarzyć, jaki jest cel Twoich działań, do kogo chcesz dotrzeć. Przemyśl przekaz, jaki chcesz tworzyć i spraw, żeby był on spójny. Wreszcie określ swoją grupę docelowych odbiorców. Cały początki planu działania są bardzo podobne, jak w przypadku planu marketingowego dla firmy.
Należy jednak zdać sobie sprawę, że jeżeli zależy wam, żeby znaleźć pracę i chcecie zbudować markę osobistą w krótkim czasie, to może się nie udać. Kreowanie marki to proces długotrwały, wymagający nakładów pracy i sporo czasu, a także systematyczności. Bardziej zaspokaja ona długofalowe cele – takie jak wypromowanie się jako eksperta w jakiejś dziedzinie.
Jak pracować na markę osobistą?
Dobrze jest mieć dużą samoświadomość, ponieważ będziesz musiał umieć spojrzeć na siebie oczami Twoich obiorców. Drugie zadanie – wpisz swoje imię i nazwisko w wyszukiwarce i zobacz, jaki obraz Ciebie można uzyskać na podstawie dostępnych materiałów. Czy jest on zgodny z tym, co chcesz prezentować, czy trzeba będzie wprowadzić zmiany.
Kolejny krok to przeszukanie w sieci osób, które są specjalistami w branży, którą reprezentujesz, osobistości o podobnym profilu. Zobacz, jaki one mają wizerunek, w jaki sposób prezentują treści. Ważne, żeby nie kopiować czyjegoś sposobu prezentowania, tylko przeanalizować, w jaki sposób możemy się wyróżnić. Zastanów się, na czym polega Twoja wyjątkowość, co innowacyjnego możesz zaprezentować swoim odbiorcom.
Już sama taka analiza powinna dać ci początek planu, co zmienić i jak się kreować.
Jak komunikować markę osobistą?
Język, jakim się będziesz posługiwał, jakoś komunikatów, portale, w których będziesz je umieszczał, ich forma. To wszystko ma kolosalne znaczenie.
Zacznij od języka – musi on być zrozumiały dla odbiorcy, nie używaj zatem zbyt technicznych, branżowych sformułowań. Mów prosto, ale nie prostacko. Spraw, żeby zwykły człowiek dowiedział się więcej. Na początku dobrze jest zacząć od tematów łatwiejszych, stopniowo zwiększając stopień trudności przekazu, tak żeby stali odbiorcy byli ciekawi, co dalej.
Dobrze jest stosować cykle wpisów, artykułów, ponieważ zachęcają one do zaglądania systematycznie na twój fanpage. Ale jest druga strona medalu, cykl pilnuje Ciebie, żebyś wrzuca content systematycznie. I to dobrze, ponieważ praca nad marką wymaga ciągłości.
Warto prowadzić dialog ze swoimi czytelnikami, zadawać im pytania, zachęcać do komentowania. Rób materiały w ten sposób, żeby odbiorcy otrzymywali jakieś zadanie, prowokuj ich do dyskusji i sam bierz w niej udział. W ten sposób będziesz mógł zyskać zaangażowanie a także poznać problemy Twoich fanów. Być może będą to tematy na kolejne wpisy.
Gdy staniesz się rozpoznawalną marką, warto podążać konsekwentnie wyznaczoną drogą. Zapewne znajdą się tacy, którym nie spodoba się Twój wizerunek, ale to świadczy tylko o tym, że jesteś popularny i angażujesz. Ważne, że inspirujesz innych i dzielisz się pasją.