Z całą pewnością istnieje pokusa, żeby wypromować swój biznes w sposób szybki i łatwy – poprzez płatne pozytywne komentarze. Zwłaszcza jeśli biznes jest nowy, nie ma wielu klientów, dopiero przebija się przez rynek, a konkurencja jest spora. Klienci mają mniej zaufania do lokali, hoteli czy kawiarni, które mają mniej lub nie mają w ogóle komentarzy na TripAdvisor. To wszystko jest prawda, jednak czasem nie warto iść na skróty. Czemu? Bo wrócić się i rozpocząć podróż od początku wcale nie jest łatwo ani przyjemnie.
Kilka słów o portalu TripAdvisor.
TripAdvisor to amerykański serwis opiniotwórczy o lokalach gastronomicznych i przedsiębiorstwach turystycznych. Ma ponad 60 milionów użytkowników i zawiera ponad 170 milionów recenzji o hotelach, restauracjach i atrakcjach turystycznych. To najbardziej popularny serwis dla podróżników i turystów na świecie. Właśnie dlatego boryka się z problemem kupowania pozytywnych opinii – ponieważ jest tak ważne, żeby w nim zaistnieć. TripAdvisor stał się przedmiotem kontrowersji, zarzucono mu, że umożliwia dodawanie bezpodstawnych, anonimowych opinii, które niekoniecznie są zgodne z prawdą. Właściciele serwisu, żeby odeprzeć te zarzuty, utworzyli czarną listę i wpisali na nią ponad 30 hoteli, które były posądzane o fałszowanie opinii lub namawianie gości do wystawiania pozytywnych opinii. Dodatkowo serwis powołał zespół moderatorów, do których użytkownicy mogą zgłaszać podejrzane treści. Zespół ma za zadanie je rozpatrzeć i ewentualnie usunąć. To dobre posunięcie, ponieważ serwis stracił na wizerunku przez te podejrzenia.
Czy marketing opiniotwórczy jest popularny?
Tworzenie opłaconych opinii jak widać wymknęło się na jakiś czas spod kontroli, zatem nie znamy skali problemu. Jedno jest pewne – było to zjawisko na dużą skalę, ale zaczyna zanikać. Wiele hoteli nakłaniało swoich gości do wystawiania pozytywnych opinii i nie byłoby w tym niczego złego, jeśli goście robiliby to faktycznie z zadowolenia, a nie za pewne korzyści czy upusty.
W serwisie TripAdvisor dodawanie opinii jest łatwe, być może dlatego również występuje wspomniany problem. Wystarczy założyć konto, podać adres mail i można pisać recenzje. Inne portale społecznościowe kasują fałszywe konta i mają bardziej rozbudowany system weryfikacji użytkowników.
Często lokale decydują się na taki krok, ponieważ spadła im ilość gwiazdek z powodu kilku negatywnych opinii. Mogły być to nawet opinie napisane przez konkurencję, ale wpływa to na liczbę rezerwacji, więc lokal chce się ratować. Na taką sytuację jest jednak inna metoda – pracować ciężko na pozytywne opinie, żeby przewyższały one te złe.
Dlaczego nie warto kupować opinii na TripAdvisor?
Jest kilka powodów, przede wszystkim – to nie jest uczciwe, a jeśli zależy Ci na zyskaniu dobrej reputacji powinieneś zacząć od bycia uczciwym. Po drugie, coraz sprawniej działa zespół moderatorów i przyglądają się oni różnym opiniom. Istnieje też algorytm, który wyłapuje dedykowane komentarze, więc bardzo prawdopodobne, że oszustwo zostanie wykryte. Poza tym nawet zwykły użytkownik często sam wyłapie opinie, które nie są szczere, a napisane na zlecenie, bo to po prostu czuć. No i ostateczny argument – w 2018 roku zapadł wyrok – włoska agencja została ukarana za rozpowszechnianie w Internecie fałszywych opinii o hotelach i restauracjach. Właściciela agencji skazano na dziewięć miesięcy więzienia i karę grzywny w wysokości 8 tysięcy euro. To chyba przesądza sprawę.
Jeśli na naszym koncie pojawiły się negatywne opinie, to nie należy popadać w panikę i wyszukiwać w Internecie firm świadczących usługi „poprawiania wizerunku”. Trzeba po prostu wziąć sprawy w swoje ręce i sprawdzić, czy faktycznie coś poszło nie tak. Jeżeli opinia jest uzasadniona, a nie – kupiona przez konkurencję, wtedy trzeba przeprosić, obiecać poprawę, może zaproponować coś w zamian. Niech inni klienci zobaczą, że nam zależy, potrafimy się przyznać do błędu, wyciągnąć wnioski. Jeśli opinia nie jest zgodna z prawdą, należy bez emocji, rzeczowo i sympatycznie odpowiedzieć. Nie zdawać się w dyskusje, tylko rzeczowo wyjaśnić jak sprawa wygląda naprawdę.
Najlepszy sposób na promocję w Internecie, także na TripAdvisor to rzetelna praca, sumienne wyrabianie sobie dobrej marki. Fałsz zostanie wychwycony szybciej niż nam się wydaje, a tego klienci nie wybaczają. Wolą wpadki, które firma umie naprawić i obrócić na swoją korzyść niż najmniejsze choćby kłamstwo. Poza tym, jak się przekonaliśmy, skutki mogą być nie tylko wizerunkowe, ale prawne i finansowe. Gra toczy się o za dużą stawkę, a korzyści z kupionych opinii z kolei nie takie wielkie.