Influencerzy – gwiazdy dzisiejszego Internetu, inspirujące tysiące fanów do określonego stylu życia, zachowań, podejmowania pewnych wyzwań. Osoby, które potrafiły zgromadzić wokół siebie wierną, wpatrzoną w siebie społeczność, która na bieżąco śledzi poczynania swojego lidera. Natomiast, jak to bywa w Internecie nader często – wystarczy jeden fałszywy ruch, potknięcie, zachowanie, które się nie spodoba i influencer może stracić wszystko – popularność i fanów. Internet nie zapomina i rzadko wybacza, jest pełen przekory i niesamowicie wymagający.
Marketing a media społecznościowe.
Marketing szuka nowych sposobów na przyciągnięcie klientów, musi być na bieżąco. Metody na reklamę, które jeszcze kilka lat temu były skuteczne, przestają działać. Kiedyś prowadziło się kampanie marketingowe dużo bardziej wprost — spoty w telewizji, billboardy, mailing, bannery reklamowe świecące na każdej stronie internetowej. Dziś te metody albo przestały działać, albo trzeba nad nimi bardzo popracować, żeby dały efekt.
Obecnie kampanie reklamowe prowadzi się poprzez media społecznościowe, to one zagarnęły Internet. Zyskały taką popularność, że większość osób, wchodzących do Internetu, swoje pierwsze kroki kieruje właśnie na ulubiony portal społecznościowy. Marketingowcy szybko zorientowali się, jaka siła przekazu tkwi w takich portalach jak Facebook, Instagram, SnapChat, albo Twitter. To one wyznaczają trendy, to tam padają decyzje. Jednakże prowadzenie kampanii reklamowych na portalach społecznościowych jest albo bardzo drogie, albo bardzo niemile widziane. Użytkownicy są bardzo przesyceni wszelkiego rodzaju reklamami, nie klikają już w bannery reklamowe, jeśli nie szukają czegoś sami. W niektórych miejscach, jak na przykład Instagram – reklama wprost jest bardzo niemile widziana. Dlatego marketingowcy wpadli na pomysł współpracowania z influancerami.
Influencerzy w marketingu.
Influencera z jego obserwującymi łączy specjalna relacja, dająca korzyści w obie strony. Taki idol ma bardzo duży wpływ na swoich fanów, kształtuje ich światopogląd, sam zyskując popularność i rozgłos. To z tego powodu jest on szczególnie atrakcyjny dla marketingu. Oczywiście, influencerzy często zajmują się jakąś tematyką, mają swoją „branżę”, chociaż czasem są po prostu life-stylowi, czyli bardziej ogólni. Jeżeli influencer ma grupę odbiorców, która jest interesująca dla danej marki – często dochodzi do współpracy marketingowej. Influencer może zostać ambasadorem marki, bardziej lub mniej komunikowanym. Może umówić się na promowanie produktu wprost, mówiąc, że korzysta z tego rodzaju produktu, zachęcając do jego kupowania, ale może po prostu mieć na sobie produkt, na przykład pokazując się na jakiejś gali, czy wydarzeniu. Możliwości jest wiele, marketingowcy wymyślają kolejne sposoby wykorzystania influencer marketingu. Jedno jest pewne, pozytywna rekomendacja takiej gwiazdy warta jest więcej niż wysokobudżetowa kampania marketingowa.
Zalety współpracy z influencerem:
Dotarcie do wyselekcjonowanej grupy docelowej
Dzięki podziałom tematycznym blogów, badaniom mediów społecznościowych, możemy dość dokładnie sprawdzić, kim są osoby obserwujące danego twórcę internetowego. To daje nam możliwość dobrego targetowania. Możemy dotrzeć do osób o konkretnych zainteresowaniach, światopoglądzie i potrzebach. Fajne jest też to, że możemy trafić do nisz, które w innych mediach w ogóle nie istnieją, na przykład osób zajmujących się szydełkowaniem, robieniem przetworów, czy uprawieniem nietypowych sportów.
Niższy koszt, większe zasięgi.
Dzięki influancerowi nie musimy szukać klientów w gąszczu Internetu, on już ich ma. Taka współpraca niejako gwarantuje nam widownię. Czy taka współpraca się „opłaca” możemy sprawdzić. Wiele portali ma w swojej ofercie płatną reklamę, płatne kliknięcia i znamy ich cenę, możemy sprawdzić, ile by nas kosztowało osiągnięcie takiej oglądalności za jej. Z reguły współpraca z twórcą internetowym wychodzi korzystniej. Chociaż oczywiście a marketingu nie ma pewników i ryzyko istnieje zawsze.
Nowy sposób na pokazanie produktu.
Influancer to osoba posiadająca charyzmę. Wchodząc we współpracę z marką i nie chcąc stracić swojej widowni, jemu również będzie zależało na pokazaniu produktu w sposób naturalny i nienarzucający się. Zrobi to tak, jakby dzielił się z przyjaciółmi sekretem. Znajdzie sposób, żeby dotrzeć do swojej publiczności, w końcu wie o niej całkiem sporo. Być może zrobi test naszego produktu, może porówna go do innych produktów z tej samej branży. Może poda nawet jego mankamenty, ale zawsze tak, żeby przykryć je zaletami. Chodzi o wiarygodność – jeśli odbiorcy mu uwierzą, odniesiemy sukces. Jeżeli wyczują fałszywy ton i uznają, że ktoś im coś „wciska za kasę” – będzie porażka i taki użytkownik często odwróci się od swojego idola. Na szczęście marketingowcy i influancerzy dobrze znają użytkowników Internetu i wiedzą, jak prowadzić kampanię tak, żeby była skuteczna.
Uwiarygodnienie marki.
Współpraca z influancerem pozwala nam pokazać produkt, jako bliższy klientowi. Fan z reguły identyfikuje się ze swoim idolem, uważa go za osobę znajomą, dostępną. Internet skraca dystans. Bardzo często użytkownicy korespondują ze swoim idolem. Jeśli on będzie miał na sobie ubrania danej marki, to odbiorca uzna, że to nie jest żadna marka z kosmosu, tylko dla gwiazd, ale w jego zasięgu. Taka współpraca pozwala stworzyć „ludzki” wymiar marki.
Mikro-influancerzy.
Czyli tacy, którzy mają do 10 tysięcy followersów. Nie można ich wykluczać, ponieważ badania mówią, że współpraca z nimi może być nawet bardziej skuteczna niż z gwiazdami social mediów. Z reguły mają swoją niszę, w której użytkownicy czują się bardziej jak w rodzinie, a nie w Internecie. A za tym idzie jeszcze większe zaufanie i wpływ.
Ambasador czy jednorazowy strzał?
Współpracę z influencerami można zaaranżować na dwa sposoby, w zależności od potrzeb, czy też budżetu marki. Relacja długofalowa, czyli bycie tak zwanym ambasadorem marki, albo jednorazowa akcja marketingowa.
Stała współpraca ma te zalety dla obu stron, że dany influencer nabiera wiarygodności jako polecający markę, staje się jej powiernikiem. Może odpowiadać na pytania, aranżować różne sytuacje na swoim kanale, które świadczą o jego przywiązaniu do marki, zaczyna być z nią kojarzony, czyli oboje zyskują coraz większy rozgłos. Dany biznes wtedy również gra raczej do jednej bramki i nie korzysta z coraz to nowych twarzy.
Często znane marki decydują się na jednorazową współpracę, zwykle związaną z jakimś konkursem, wydarzeniem czy wejściem na nowy rynek. Daje to świeże spojrzenie, nowe obszary i zwiększa rozpoznawalność.
Mniejsze marki częściej decydują się na jednorazową współpracę z dużymi osobistościami, ponieważ ogranicza je budżet, albo na stałą współpracę z influancerem nie tak bardzo znanym, co w tym przypadku chyba daje więcej korzyści.
Jak znaleźć odpowiedniego influencera?
Przede wszystkim – dokładny reaserch. Taka współpraca zobowiązuje, zwłaszcza jeśli jest zaplanowana na stałe lub dłuższy czas. Dlatego nie może być miejsca na pomyłki. Musimy określić cel naszej kampanii, produkt, grupę docelową. Jej charakterystyka powinna nam dać odpowiedź – jakiego ambasadora potrzebujemy. Ważne jest to, że influencer ma swój własny styl, sposób komunikacji i określoną społeczność o swoich sympatiach i antypatiach. Nie zmienimy tego i nie powinniśmy próbować. To my musimy dokonać odpowiedniego wyboru osoby promującej nas.
Powinniśmy również sprawdzić, jak influencer funkcjonuje, czy nie wiążą się z nim kontrowersje, czy nie miał wpadek marketingowych i czy jego fani są prawdziwi. W Internecie częste jest niestety kupowanie kont, więc zdarza się, że śledzący kanał okażą się nieprawdziwi.
Nawiązać współpracę możemy bezpośrednio, odzywając się do wybranego influencera poprzez jego media społecznościowe, porozmawiać z jego agentem, jeżeli takiego zatrudnia. Możemy też skorzystać z serwisów, które zrzeszają osoby prowadzące blogi i aktywność internetową.
Jak widzimy, współpraca z influencerem może okazać się bardzo owocna i to dla obu stron, jeśli uda się nam przeprowadzić kampanię w sposób naturalny, kreatywny i zachęcający dla odbiorców. Dodatkowo followersi, mogąc kupić produkty, sprawdzone przez ich idola, również na ogół są zadowoleni, więc korzyści osiągają również oni. Marka ogrzewa się w blaski internetowej gwiazdy, a sama gwiazda zyskuje jeszcze większą popularność i profity.