Social media są odporne na upływ czasu. Mimo dynamicznie rozwijających się technologii marketingowych, platformy firmowe w mediach społecznościowych, wciąż cieszą się największym zainteresowaniem. W tej chwili to tak naprawdę już nie strona internetowa, ale profil na Facebooku czy Instagramie, jest pierwszym punktem weryfikacji konsumenckiej przed dokonaniem zakupu. To niepodważalne must have każdej marki, która decyduje się budować swój wizerunek, ale również na bieżąco być w kontakcie ze swoim konsumentem.
Social media a marka
Kanały społecznościowe to niezastąpiony łącznik marki z jej odbiorcą. Dzięki odpowiedniemu contentowi profil zaczyna żyć i zyskuje coraz więcej followersów. Posty dedykowane nowym produktom, prowadzonym akcjom społecznościowym czy wreszcie firmie i jej pracownikom, przybliżają firmę konsumentowi. Prezentują ją w świecie mu bliskim, w którym przebywa nawet do 18h/dobę.
To bez wątpienia również jedna z prostszych form przedstawienia marki jako autentycznej, do której można w każdej chwili napisać. Reakcja ze strony przedsiębiorstwa to dowód na jego zainteresowanie i prawdę o istnieniu. To o czym mówi, o czym pisze, co komunikuje w materiałach video, staje się prawdziwe w myśl zasadzie: „jest akcja – jest reakcja”. Social media pozwalają zrezygnować z dodatkowych aktywności online. Można zrealizować je właśnie na tym nośniku, co pozwala zaoszczędzić część środków i przeznaczyć je na inne strategiczne cele.
Działania w mediach społecznościowych
W mediach społecznościowych firmy w tej chwili decydują się sprzedawać, prowadzić konkursy, organizować wydarzenia, a nawet zatrudniać! W wielu przypadkach skuteczna strategia marketingowa może się ograniczać wyłącznie do social mediów i czerpać z tego wyższe wyniki sprzedażowe. Podstawa w tym wypadku to merytoryczna wiedza o możliwościach i dopracowany plan rocznej kampanii.
Powierzenie opieki socialmediowej pracownikom firmy wydaje się być zadaniem błahym, polegającym jedynie na regularnym dodawaniu postów na wallu. Może jednak nie być wystarczającym działaniem, a czasami nawet krzywdzącym dla marki. Kolejne kroki podejmowane na profilach firmowych powinny być spójne i iść w tym samym kierunku komunikacji. Co najważniejsze, powinny być bieżące – nawiązywać do aktualnych wydarzeń kulturalnych, lifestylowych czy po prostu z życia wziętych, tak by intrygowały konsumenta.
Składa się na to odpowiedni content, grafika, frazy-słowa klucze, hashtagi i co najważniejsze zasięgi sponsorowane. Zasięgi te wygeneruje tylko odpowiednio przygotowana kampania w oparciu o zakładane cele brandu. Dlatego też warto przekazać opiekę nad profilem firmowym agencjom reklamowym, mającym doświadczenie w budowaniu świadomości marki, a przede wszystkim bieżącą wiedzę w możliwościach nowoczesnych kanałów marketingowych.
Inwestycja w social media zawsze się zwróci, pod warunkiem że kampania prowadzona jest w rzetelny i umiejętny sposób. Jeśli ktoś traktuje social media jako “wrzucanie wpisów”, to nie wróżę sukcesu takiej firmie.
Chciałem zwrócić jeszcze uwagę na jeden temat – social media są niezbędne firmom kryzysogennym. Tutaj użytkownicy traktują profil jako kanał komunikacji z firmą i mają możliwość dowiedzieć się czegoś więcej o swojej sprawie.
Media społecznościowe to teraz idealne miejsce na robienie biznesu, reklamę i promocje. Jak wszystko jest robione z głową to ludzie sami będą was reklamować. Szczególnie na facebooku.
Konieczność prowadzenia social media wynika z zakresu działań dużych marek. Wystarczy wejść na jakiś profil marki, którą znają wszyscy Polacy. Ile tam się dzieje! Co chwilę coś się dzieje, co chwilę jakiś kryzys, ktoś niezadowolony …to zupełnie inny poziom obsługi niż “ciupanie wpisów” raz na kilka dni na jakimś małym fan page.