Marketing rekomendacji – jak wpływać na decyzje zakupowe konsumentów?

Marketing rekomendacji stał się właściwie codziennością. Opinie produktowe usłyszeć można już nie tylko w mediach z ust farmaceutki proponującej preparat na takie czy inne schorzenie. Tego rodzaju polecenia pojawiają się również coraz częściej na spotkaniach towarzyskich ze znajomymi, a nawet na budowach w rozmowach między fachowcami. Marketing rekomendacji może zadziałać niemalże w każdej branży, gdy tylko produkt trafi do sprzedaży. Na czym polega jego przewaga w budowaniu decyzji zakupowych konsumentów nad innymi kanałami promocji?

Autentyczność rekomendacji

Przede wszystkim na człowieczeństwie. Rekomendacja jest autentyczna, bo wydała ją „prawdziwa osoba”. Nie jest to klawisz wciśnięty przez marketera na znak rozpoczęcia i zakończenia kampanii. Opinia jest realna, a sam przekaz dzięki temu po prostu autentyczny. Dodatkowo ta forma promocji daje możliwość dopytania o szczegóły dotyczące zastosowania danego produktu w praktyce. Marketing internetowy i wszystko to, co kryje w sobie WoMM – w ostatnich latach stał się podstawą budowania żywego kontaktu z konsumentem. Nie jest to już tylko automatyczny newsletter, ale komunikat oparty na wiarygodnej opinii konsumenta skierowanej do innego konsumenta.

marketing opinii

Zadaniem marki w skutecznej strategii rekomendacji jest zbudowanie kanału dotarcia do targetu za pomocą głosu ludzi. Sama rekomendacja jest więc działaniem, które ma motywować do dzielenia się opiniami o marce/produkcie. Do tej aktywności niezbędne są oczywiście dodatkowe narzędzia, czyli swojego rodzaju impulsy do dzielenia się recenzjami w sieci. Pobudzenie aktywności online może mieć różne źródła w zależności od specyfiki produktu.

Aktywność online

Zazwyczaj tworzy się je za pomocą productseeding. Jest to wysyłanie próbek produktowych do testowania określonej grupie blogerów i influencerów, ale także poprzez share’owanie  materiałów w kampanii online. Zarówno pierwsze, jak i drugie narzędzie wymaga odpowiedniego przygotowania logistycznego, ale przede wszystkim merytorycznego i contentowego, do czego niezbędne jest wsparcie agencji marketingowych najlepiej takich, które kompleksowo opracują, przygotują, a następnie wdrożą proces komunikacji.

Marketing rekomendacji jest jednym z najskuteczniejszych kanałów budowania świadomości konsumenckiej. To dużo więcej niż sam content. To treść, która ma konkretnego autora, która dotyczy konkretnego produktu i która może być bazą do dalszej komunikacji z konsumentem.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

2 myśli na “Marketing rekomendacji – jak wpływać na decyzje zakupowe konsumentów?

  1. Dobry artykuł. Ludzie bardzo patrzą na rekomendacje innych. Czasami dla nich to jest ważniejsze niż to co zobaczą w normalnej reklamie.

  2. Mówi się, że dobry produkt sam się obroni. Wiele w tym prawdy – obroni się, bo zadowoleni konsumenci napiszą o nim bardzo wiele dobrego i marketing „zrobi się sam”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *